esmaspäev, 8. jaanuar 2024

Tomatipostitus 2023

 Internetiavarustes jäi silma, et usinamatel aednikel on juba 2024 hooajaks seemned tellitud, mul aga alles eelmisele hooajalegi joon alla tõmbamata. Võtan siis vähemalt tomatikasvatuse postitusega kokku.

Imelik tomatiaasta oli. Ma ei tea kas asi on minu maitsemeeltes aga mitmed eelmise aasta lemmiksordid, nagu näiteks White Beauty olid hoopis kehvema maitsega, lahjemad ja vesisemad kui mälupildi järgi. Pane või uudishimust kolmandat aastat uuesti, et milles asi. Õnneks on aga tomatite degustatsioonimenüü aasta-aastalt aina rikkalikum ja ka 2023. aasta valikust leidis iga pereliige oma lemmiku. 




Hindamine käis nii, et tõin igast sordist tuppa degusteerimiseks tomati ja iga pereliige andis oma hinnangu kümne palli skaalal. Ja nii see pingerida tekkiski. Toon ta siis blogis ka välja.

1. Corsaro - Kuigi ma katsun järjest rohkem valikusse lisada nn pärandsorte siis eelmise aasta suure lemmiku Costoluto Fiorentino mõjul sai ostetud veel üks Itaalia sort, kahjuks aga hübriid ehk F1. Tundub, et itaallased meie pere maitsemeeltele sobivad, igal juhul sai Corsaro punktideks 37/40 ja võitis meie pere parima tomatisordi tiitli 2023. Lisaks heale maitsele oli tal ka saagikus väga hea. Keskmiselt varajane, kõrge sort.


2. Triibik - meie pere üks lemmiksorte juba aastaid, mida igal aastal oma võetud seemnest taas külvan. Ilmselt võib tegu olla sordiga`Пасхальное Яицо`, seeme on kunagi saadud tuttavalt aiasõbralt. Omavõetud seemnest kasvatatud taimed pole väga elegantsed, pikad vibalikud aga jätkuvalt saagikad ja punktid 34/40 räägivad enda eest.


3. Tolstoi - samuti vana lemmik, mida juba aastaid kasvatatud. Tubli ja saagikas sort, maitsev kah. Keskmise varasusega, kõrge, haigusi pole täheldanud. 33/40

4. Gourmasun - 2023. esimest korda kasvatatud sort, mis kõigile väga meeldis, nii oma välimuse kui maitse poolest. ülejäänud taimi jagasin ka emale, kes ka väga seda sorti kiitis. Ilus kollase-oranžitriibuline lihatomat. 32/40










5. Atomic Fusion - minu aias uus sort, väga efektse välimusega väiksemad tomatid. USA, aretaja Brad Gates. 32/40

Järgnesid sordid: Malle, Delta Diver Green, Costoluto Fiorentino, Artisan Blush Tiger

Vähem said punkte sordid Berkeley Tie-Dye Heart, Duo, White Beauty ja Citrina. Viimane oli küll tohutult saagikas aga maitselt pigem selline mittemidagiütlev. 

Kui isiklikest maitse eelistustest rääkida, siis ise andsin maksimumpunktid sortidele Corsaro, Costoluto Fiorentino ja "Triibik". 


Tundub, et kirsstomatid Black Cherry ja küla pealt saadud seemnest ise teist aastat järjest külvatud  "Ragne lemmik" ununesid üldse hindamata aga pole hullu, need maitsevad niigi meile kõigile ja püsivad külvinimekirjas ka järgmisel hooajal.

Nüüd saab rahuliku südamega seemnepoes 2024. aasta tomatihooaja jaoks sorte valima hakata. On teil häid soovitusi?


2 kommentaari:

  1. Meie pere lemmik punastest on väga madalakasvuline Śejk (aga viljad on suured), hea selge maitse ilma liigse hapu või magususeta, väga vähe seemneid ja neid ümbritsevat lödi. Ideaalne võileiva peale lõigata, toiduvalmistamisel kasutada, parim koduse tomatipasta või purustatud tomati sissetegemiseks – ei jää liiga vedel. Kollastest on minu lemmik Zolotõje Jaitsa, see on väga magus ja hapet sees peaaegu ei ole. (Väga madal põõsastomat, aga viljad on suured.) Ott seda ei armasta, sest tema arust peab tomati sees ikka haput ka olema. Vürtsikama maheda ja magusa maitsega pluss pirakate roosade viljadega on kõrgekasvuline 'Banan rozovõi', aga kahjuks on see üsna aldis igasugustele tomati hallitushaigustele ja pealegi pole just kõige saagikam sort, vilju tuleb taimele 4 – 6, vähemalt minul on tulnud. Ma selle eriliselt hea maitse pärast olen paar taime teda ikka kasvuhoonesse pannud.
    Kas ma sinu käest Triibiku seemet võiksin saada?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma uurin oma varusid, ma väga palju pole ühelt sordilt seemet võtnud sest mulle endale piisab 2-3 taimest, sorte ju palju vaja kasvuhoonesse mahutada. Aga kui selles kevadeks ei leia siis suvel varun sulle kindlasti. Tomatimaitse osas olen ma Otiga samat meelt, õiges tomtis on ikka parasjagu haput ka! Sel aastal tegin juba uute sortide tellimuse ära aga selle Sejk-i jätan siis järgmiseks korraks kindlasti meelde, kõlab põnevalt

      Kustuta